אורות ניווט כוללים:
אור ירוק בצד ימין של כלי הטיס (בגזרה של 110 מעלות).
אור אדום בצד שמאל של כלי הטיס (בגזרה של 110 מעלות).
אור לבן בזנב כלי הטיס (בגזרה של 140 מעלות).
אורות נגד התנגשות:
אור משואה (Beacon) מהבהב בזנב המטוס בצבע אדום.
אורות לבנים (Strobe) מהבהבים על כנפי המטוס.
אורות נחיתה (Landing) והסעה (Taxi):
נמצאים על כנפי המטוס או אף המטוס, מאירים במהלך הנחיתה המראה או הסעה כלפי המסלול קדימה.
אורות מסלול המראה ונחיתה:
בצדי המסלול יהיו בצבע לבן, ב1000 רגל האחרונים של המסלול יהפכו לצבע צהוב.
במרכז המסלול יהיו בצבע לבן.
אורות מפתן מסלול:
קו ירוק מסמן לרוחב המסלול מסמן את הנקודה ממנה והלאה מותר לנחות (מפתן המסלול).
אורות מסלול הסעה:
במרכז מסלול ההסעה יהיו בצבע ירוק.
בצדי מסלול ההסעה יהיו בצבע כחול.
● “לילה” – פרק הזמן שבין רבע שעה לאחר שקיעת השמש לבין רבע שעה לפני זריחתה
החל מזמן זה ניתן לרשום זמן טיסת לילה, לרשום “נחיתות לילה” לצורך שמירת כשירות לילה וכו’
● “לילה” – חלק היממה מגמר דמדומי הערב (evening civil twilight) עד תחילת דמדומי הבוקר (morning civil twilight) כמפורסם בטבלאות זריחה-שקיעה שבפמ”ת;
משמע, לפי תקנות הטיס כל זמן אחרי גמר דמדומי ערב נחשב לילה. אין לטוס לאחר זמן במידה והטייס אינו מוסמך לטוס בלילה.
● “זמן תאורה” – זמן הלילה וכן כל זמן אחר שבו הראות לקויה מחמת תנאי מזג האוויר או מחמת כל סיבה אחרת;
● לא יפעיל אדם כלי טיס בזמן תאורה אלא אם כן מצויים בו אורות ניווט דולקים.
● לא יחנה אדם כלי טיס מרבע שעה לפני שקיעת השמש ועד רבע שעה לאחר זריחתה ולא יגרור או יסיע אותו בתוך אזור שדה התעופה בו מתבצעת פעילות טיסות לילה או בקרבה מסוכנת לשדה תעופה כזה, אלא אם כלי הטיס מואר היטב ומצויים בכלי הטיס אורות ניווט דולקים.
רבע שעה לפני שקיעת השמש | 🡸 | יש להדליק אורות |
רבע שעה אחרי שקיעת השמש | 🡸 | אפשר להתחיל לרשום “זמן לילה” ביומן הטיסה, לרשום נחיתות לילה וכו’ |
גמר דמדומי ערב | 🡸 | זמן אחרון לטיסת לילה למי שלא מוסמך |
ציוד ומכשירים עבור טיסת כטר”מ בשעות הלילה:
● כל המכשירים הנדרשים לטיסת כטר”מ בשעות היום
● שני פנסי אורות נחיתה
● שני אמצעים לתאורת מכשירים (פנס כיס יכול לשמש כאחד מאמצעי התאורה הדרושים)
● תאורה בתא הנוסעים
● אור בתא הטייס המותאם לקריאת מפות ומסמכים
● אורות – אורות ניווט ואורות נגד התנגשות (לבנים או אדומים)
* במקרה של תקלה של כל מנורה של מערכת אורות נגד התנגשות, מותר להמשיך בטיסה בכלי הטיס למקום נחיתה אשר שם ניתן לבצע תיקונים או החלפה.
* אורות נגד התנגשות אינם חייבים להיות דולקים בעת טיסה בתנאי מזג אויר מכשירי (IMC) אם הטייס המפקד מצא לנכון לכבותם מסיבות בטיחות כאשר אורות אלה מפעילים להפעלה בטוחה של כלי הטיס.