● ככל שעולים בגובה הטיסה, האוויר נהיה דליל יותר (הלחץ החלקי של החמצן יורד) – ועל כן כמות החמצן לנשימה פוחתת.
“זמן הכרה יעיל” הוא משך הזמן מרגע אובדן החמצן עד לרגע התחלת תופעות המנועות את תפקוד האדם.
זמן ההכרה היעיל מושפע מגובה הטיסה.
תקנה 32 – הפעלה כללית: | ||
---|---|---|
עד 12,500 רגל | 🡸 | אף אחד לא חייב חמצן |
מעל 12,500 רגל ועד 14,000 רגל | 🡸 | רק לצוות למקטעי טיסה מעל 30 דקות |
מעל 14,000 רגל ועד 15,000 רגל | 🡸 | רק לצוות לכל זמן הטיסה |
מעל 15,000 רגל | 🡸 | לכולם לכל זמן הטיסה |
● בטיסות מעל רום טיסה 250 (Flight level 250), נמצא בכלי הטיס, נוסף לחמצן הדרוש לפי תקנת משנה (א), מלאי של חמצן מספיק ל-10 דקות שימוש לפחות עבור כל הנמצאים בכלי הטיס, לשם שימוש חירום כאשר ירידת כלי הטיס לגובה נמוך יותר נדרשת עקב איבוד הדיחוס בתא.
● אדם הנזקק לשימוש בחמצן רפואי בעת טיסה – ציוד הנשימה יספוק לנוסע על ידי המפעיל האווירי (חברת התעופה).
● במידה טייס עוזב את עמדתו כשכלי הטיס מופעל מעל 25,000 רגל מעל פני הים, יחבוש הטייס הנותר מסכת חמצן מסוג מאושר עד שובו של הטייס האחר לעמדתו.
לצוות תקנה 263 – הפעלה מסחרית: | ||
---|---|---|
עד 10,000 רגל | 🡸 | אף אחד לא חייב חמצן |
מעל 10,000 רגל ועד 12,000 רגל | 🡸 | לצוות למקטעי טיסה מעל 30 דקות |
מעל 12,000 | 🡸 | לצוות לכל זמן הטיסה |
לנוסעים תקנה 288 – הפעלה מסחרית: | ||
---|---|---|
עד 10,000 רגל | 🡸 | אף אחד לא חייב חמצן |
מעל 10,000 רגל ועד 15,000 רגל | 🡸 | לנוסעים למקטעי טיסה מעל 30 דקות – לפחות ל10% מהנוסעים |
מעל 15,000 | 🡸 | לנוסעים לכל זמן הטיסה |
דה-קומפרסיה היא מחלה המתרחשת כתוצאה משינויי התמוססות גז החנקן בתוך רקמות הגוף באוויר דחוס.
במעבר בלתי מבוקר מאזור לחץ אטמוספרי גבוה לאזור לחץ אטמוספרי נמוך, נוצרות בועיות העלולות לחסום כלי דם ולמנוע אספקת חמצן לגוף.
סיטואציה זו עלולה לקרות לגוף האדם במצבים שונים:
• במהלך צלילה כאשר עולים ממעמקי הים בצורה לא מבוקרת
• לאחר צלילה עם בלוני חמצן (אוויר דחוס) כאשר עולים לטיסה בגובה.
• בטיסה עם קבינה מדוחסת כאשר הדיחוס נאבד באופן פתאומי.
על כן, מומלץ להתייחס לחוקים הבאים בנוגע לצלילה וטיסה:
• לא נדרש מרווח זמן אם לא היה שימוש באוויר דחוס בצלילה
• מקורקע למשך 24 שעות אם עומק הצלילה מחייב עלייה מבוקרת
• מקורקע למשך 12 שעות אם עומק הצלילה לא מחייב עלייה מבוקרת