חישוב ביצועי מטוס

בדומה למבחן ספר פתוח, במבחן תכנון טיסה עלינו לחשב את ביצועי המטוס (נסיקה, שיוט והנמכה) בעזרת גרפים מספר המטוס.

לפני שימוש בגרף – יש לקרוא את כל הערות המופיעות לידו, מכיוון והערות אלה ישפיעו על התוצאות.

נספח ביצועי מטוס

ביצועי נסיקה

גרף ביצועי הנסיקה מאפשר לחשב את הזמן, המרחק והדלק הנדרש לצורך ביצוע נסיקה לגובה מסוים.
ביצועים אלה מושפעים ממשקל המטוס, טמפרטורה חיצונית והגובה הנדרש לנסיקה.

ראשית, נתייחס להערות המופיעות בצד ימין של הגרף.
התנאים מופיעים תחילה, כוח המנוע הנדרש, הסל”ד, מהירות מכשירית לנסיקה וכו’.
לאחר מכן מופיעות הערות (NOTE) – שם מופיעה הערה חשובה (מספר 2) – יש להוסיף 31 ליברות (פאונד) דלק לטובת התנעה, הסעה והמראה.

לדוגמה – נחשב נסיקה מגובה פני הים לגובה 15,000 רגל, במשקל המראה מרבי (5990 ליברות) בטמפרטורה סטנדרטית (ISA).

ראשית, מכיוון וגובה 15,000 רגל לא מופיע בגרף, נסמן אותו בעצמו בין גובה 14,000 ל16,000.
הקו בו הודגש בצהוב “ISA” הוא הקו של הטמפרטורה הסטנדרטית – נצליב קו זה עם גובה של 15,000 רגל.

מנקודה זו נמתח קו ישר (הקו האדום האופקי) עד שנפגוש את המשקל המראה (במקרה זה 5990 ליברות).
מנקודה זו נרד מטה (הקו האדום האנכי) עד שנגיע לתוצאות.

בדוגמה זו – הנסיקה תיקח 15 דקות, נצרוך בה 60 ליברות של דלק והמרחק יהיה 34 מייל ימי.
חשוב לזכור, במידה ונישאל על הדלק הנדרש מההתנעה עד הגעה לגובה 15,000 רגל, נדרש להוסיף 31 ליברות (בגלל הערה מספר 2 בגרף).

* במידה והטיפוס יתבצע לא מגובה פני הים, עלינו להחסיר את הנתונים מגובה תחילת הטיפוס.

חישוב מהירות אמיתית בנסיקה

על מנת לחשב את המהירות האוויר האמיתית (TAS) הממוצעת לנסיקה, עלינו להשתמש במחשבון ניווט.

תחת עמוד FPL פונקציית Ground Speed נכניס את הנתונים הרלוונטיים.

אף על פי שהמהירות מסומנת כמהירות קרקעית (GS), נוכל להתייחס אליה כמהירות אוויר אמיתית (TAS) בתנאים ללא רוח – כפי שמצוין בגרף.

גילינו שמהירות האוויר האמיתית לנסיקה תהיה 136 קשר.

ביצועי שיוט

גרף ביצועי השיוט מאפשר לחשב את המהירות האמיתית (TAS), צריכת הדלק לשעה (Fuel Flow או FF) ואחוז מנוע (BHP).
ביצועים אלה מושפעים מגובה השיוט, הטמפרטורה החיצונית, לחץ הסעפת (Manifold Pressure), סל”ד המנוע (RPM) ומשקל המטוס.

ראשית, נתייחס להערות המופיעות בחלקו העליון של הגרף.
בהתאם לגובה השיוט, יש לבחור את הערה הרלוונטית – לדוגמא הערה 1 מציינת כי בגובה של 10,000 רגל, עבור כל 500 ליברות מתחת למשקל ההמראה המרבי (5990 ליברות) יש להוסיף 3 קשרים למהירות האוויר האמיתית (TAS).

לדוגמה – נחשב שיוט בגובה 10,000 רגל, טמפרטורה סטנדרטית, לחץ סעפת (MP) 30 אינץ’, סל”ד 2300 ומשקל המראה 4990 ליברות.

ראשית, מכיוון ואנו מתייחסים לטמפרטורה סטנדרטית (ISA) עלינו לבחור בעמודה האמצעית.

לאחר מכן, נחפש את גובה השיוט הרצוי (10,000 רגל), ובו נחפש את הסל”ד ולחץ הסעפת המבוקש (2300 ו30 אינצ’).

כעת נוכל להצליב נתונים אלה ולגלות כי מהירות האוויר האמיתית (TAS) היא 184 קשרים, וצריכת הדלק היא 181 ליברות/שעה.

לפני סיום, יש לזכור כי הערה 1 תקפה לגבינו – מכיוון ואנו ממריאים במשקל נמוך ב-1000 ליברות ממשקל ההמראה המרבי (5990 ליברות), לכן עלינו להוסיף 6 קשרים למהירות האוויר האמיתית.

לסיכום – מהירות אוויר אמיתית היא 190 קשרים, וצריכת הדלק היא 181 ליברות/שעה.

ביצועי הנמכה

גרף ביצועי ההנמכה מאפשר לחשב את הזמן, המרחק והדלק הנדרש בעת ביצוע הנמכה מגובה שיוט מסוים.
ביצועים אלה למעשה אינם מושפעים מפרמטרים חיצוניים.

ראשית, ניתן לשים לב כי הערות בחלקו העליון של הגרף אינן משפיעות על התוצאות – לכן אין צורך להתייחס אליהן.

דוגמה – נחשב הנמכה מגובה 6,000 רגל לגובה פני הים.

ראשית, מכיוון וגובה 6,000 רגל לא מופיע בגרף, נסמן אותו בעצמנו בין גובה 5,000 ל10,000.

מנקודה זו נמתח קו ישר (הקו האדום האופקי) עד שנפגוש את הקו האלכסוני.
מנקודה זו נרד מטה (הקו האדום האנכי) עד שנגיע לתוצאות.

בדוגמה זו – ההנמכה תיקח 5 דקות, נצרוך בה 10.25 ליברות של דלק ונעבור מרחק קרקעי של 16 מייל ימי.

חישוב מהירות אמיתית בהנמכה

על מנת לחשב את המהירות האוויר האמיתית (TAS) הממוצעת להנמכה, עלינו להשתמש במחשבון ניווט.

תחת עמוד FPL פונקציית Ground Speed נכניס את הנתונים הרלוונטיים.

אף על פי שהמהירות מסומנת כמהירות קרקעית (GS), נוכל להתייחס אליה כמהירות אוויר אמיתית (TAS) בתנאים ללא רוח – כפי שמצוין בגרף.

גילינו שמהירות האוויר האמיתית להנמכה תהיה 192 קשר.